Nijlpaarden, krokodillen en de drakensbergen!

30 juli 2018 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Dag 6

Een koudere nacht achter de rug. Ik denk dat het heel helder was vannacht. De voorspellingen voor vandaag zijn juist heel goed. Het zou 5 graden warmer worden dan de dag van gisteren dus dat beloofd wat. We gaan na het ontbijt naar Cape Vidal. Het schijnt een mooi stand te zijn.

Cape Vidal ligt op 35 km vanaf onze tent. De hele route ligt weer door een soort wild life! Bizar gewoon. We zien weer heel wat diertjes. Ditmaal heel veel mooie zebra's! In het water zien we een nijlpaarden familie van de zon genieten.
Het strand is iets minder indrukwekkend als ik had verwacht. Desniettemin was het heerlijk. De Indische oceaan was lekker warm maar wel een sterke stroming. Demi Tess en Robin hebben even gepootjebaaid (?!), de golven zijn alleen zo onvoorspelbaar dat t niet alleen bij de pootjes kon blijven. Het zand op het strand was licht van kleur en veel fijner dan bij ons thuis.

Nadat we een boterhammetje hebben gesmeerd en in de kofferbak hebben opgegeten gaan we weer door het wild life park richting st Lucia. Onderweg komen we weer door een bush en ook door een soort savanne. Hier dachten we echt even leeuwen te zien maar na lang kijken bleken het toch echt apen te zijn. Oops! We konden er wel om lachen maar we hadden het wel leuk gevonden eindelijk leeuwen te zien. en ja die giraffen staan ook nog op ons lijstje om heel dichtbij te bekijken.

Er was heel weinig tijd om om te kleden want om 15.15 uur zouden we worden opgepikt door Shakabarker tours om ons naar het bootje te brengen voor de tour over het water. En gekke vrolijke vent stopt langs de weg en roept ons om te komen. We klimmen zijn jeep in en hij brengt ons net buiten het dorp. Bij een industrieel oud haventje. De eerste mini krokodil zien we al in een greppel langs de weg.
We klimmen of nou ja springen uit de jeep en gaan aan boord van een rondvaartboot.
Demi wil in het midden zitten, die vind het allemaal maar niets. Er stappen nog wat mensen in en onze 'kapitein' stapt ook aan boord. Ineens schrikt 1 van de aanwezige jongens op de boot van een slang aan boord. Deze blijkt nep te zijn. Deze slang ligt altijd aan boord voor de apen, elke keer wel op een andere plek anders weten de apen dat die nep is. De apen halen anders de hele boot overhoop op zoek naar eten.

We varen nog maar net en we zien al twee krokodillen. Ze liggen te zonnen op de kant. Bizar om ze van zo dichtbij te zien. Ik denk dat we 5 meter van ze vandaan zaten. Die beesten zijn al zo gewend aan al die boten dat ze gewoon blijven liggen.

Op de grote rivier aangekomen zien we de eerste nijlpaard al in het water. Deze is alleen wat verlegen want hij duikt steeds het water weer in. Verderop zien we de eerste familie liggen. De kleine nijlpaardjes worden omringt door de groteren zodat ze niet worden gepakt door krokodillen.
Af en toe komt en koppie boven om wat lucht te halen en dan gaan ze weer naar beneden. Een mooi gezicht.
De volgende familie ligt 800 meter verderop wordt ons verteld dus daar varen we ook weer naartoe. Na een dik uur varen legt onze kapitein even de boot vast in de kant om ons te voorzien van koffie en thee. Ondertussen hebben we uitzicht op weer een familie. Alle aanwezigen willen maar één ding, een foto maken wanneer en nijlpaard zijn bek open doet.

Als we terug varen is de zon aan het ondergaan. Dat is altijd een prachtig mooi gezicht. De zon gaat heel mooi rood naar beneden. Nu vanaf het water gezien is het al helemaal een waanzinnig gezicht!

Tess geniet volop van deze boottrip. Ze kijkt haar ogen uit naar deze grote beesten. Het kan haar in dit geval niet gek genoeg. Demi daarentegen vind het helemaal niets. Er wordt ook steeds verteld hoe gevaarlijk deze dieren zijn, wat voor grote tanden ze hebben een hoe agressief ze wel niet zijn. Ik begrijp wel dat ze zich niet op haar gemak voelt. Na twee uur op het water is ze dan ook dolblij als we weer in de jeep terug zitten.

Gisteravond hebben we zo verschrikkelijk lekkere sushi gegeten dat we besloten om vanavond nog maar een keer uit eten te gaan! Naar een ander restaurant dat dan weer wel. Ook vanavond weer zulke lekkere sushi gehad. Om je vingers bij af te likken! En avondje uit eten met zn vieren kost hier echt heel erg weinig. Voor 40 euro kun je met zn vieren al uit eten! We hebben onze ober gevraagd hoe we hem in zulu kunnen bedanken "Seya bunga" Hij vond het prachtig dat we dat deden.

Het hele natuur schoon heeft hier een naam. Een hele mooie naam wat wonder betekent...... iSimangaliso

===============================

Dag 7

Alweer tijd om afscheid te nemen van st Lucia. Al vroeg wordt ik wakker. De nacht was veel warmer dan de nacht ervoor. Ook en aanval keren wakker door de kindertjes. Tess haar dekens zaten niet goed en Demi is tussen ons in komen liggen vanwege een nare droom. Een kort, zweterig nachtje. Dus eerst maar een douchen. Om 7.30 uur is dat best lekker.
De rest ontwaakt ook al. We beginnen ons ochtend ritueel weer. Om 10 uur klaar voor de lange reis. 5 uur zegt de route planner. Wij rekenen op 7 uur... De tijd vliegt voorbij. Voor we het weten zitten we al bij Durban... We pakken een lunch en gaan richting het noorden het landschap om ons heen verandert steeds meer in een berglandschap. Prachtige uitzichten. We zien ook heel veel stukken berm of gebieden wat in brand heeft gestaan. Gister is ons uitgelegd dat de mensen hier dat zelf doen. Een gecontroleerde brand om al het ongedierte, teken en parasieten, uit te roeien.

Als we eenmaal in Winterton aangekomen zijn (Robin had de tom tom op t centrum van dat dorp ingesteld ipv op de accommodatie) zien we een heel armoedig dorp. Veel kinderen op straat en zelf een soort vuilnisbelt. We schrikken er wel een beetje van. Zou hier de accommodatie zijn? Onze Zuid-Afrikaanse telefoon laat op Google Maps zien dat we nog wel 21 km naar het Sun Resort moeten. Het landschap om ons heen word steeds mooier. Ons resort blijkt een uber luxe hotel te zijn. Na al die armoe van net schaam ik mij hier bijna voor! Maar werkelijk het ziet er allemaal prachtig uit. Het zwembad buiten is verwarmd. Overal verlichte wandelpaden een overal is een welness of massage te boeken. Het uitzicht is waanzinnig!

We rennen door de tuin. Blij met alle vrijheid die we hebben. We kijken achter elk bochtje om te zien wat er daar weer te vinden is. Groots is het hier. De meisjes trekken gauw hun bikini nog even aan om te zwemmen. Wij appen het thuis front dat we weer veilig zijn aangekomen. Het water in het zwembad is verwarmt alleen het loopje naar onze kamer is toch wel fris ondanks dat het nog wel 20 graden is denk ik. Misschien ook al wel wat minder de zon zakt al achter de bergen. Lekker even opwarmen in bad.

Beneden in dit grote hotel is ons diner. Een lopend buffet. Alles ziet er heel sjiek de friemel uit. De tafels heel netjes gedekt. De keuze is reuze. Vele verse salades, pasta, groentes en een heel wok gedeelte! De kok bakt je visje vers waar je bij staat! Oi, oi, oi.... héérlijk!
De meisjes hadden de dessert hoek al gezien met vele taartjes, cakes, pudding en ijs. Niet normaal zoveel lekkers.

Er is hier ook een speciale kidszone. Overdag kun je hier je uitjes plannen en s avonds mag je gebruik maken van de ruimte. Er staat een voetbal tafel, een pool tafel en een pingpong tafel. Leuk even met zijn alleen nog spelletjes doen. Een avondwandeling kan ook hier niet ivm de wilde dieren die hier leven.

Om 22.00 uur trekken we allemaal de pyjama aan een gaan weer tandenpoetsen. We liggen alweer met zn allen bij elkaar op de kamer. Heel knus!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Christina Nijenhuis:
    30 juli 2018
    Genieten!
  2. Anita:
    1 augustus 2018
    Prachtig wat jullie allemaal beleven!
    Geniet er van!!