Oudtshoorn, Hermanus, Stellenbosch

11 augustus 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 17

Oei dat was een koud nachtje. Brrr.... blij met alle dekens die we over hebben! Om kwart voor acht geeft de telefoon aan dat het 0 graden is. Lastig okm dan je warme bed uit te komen in een koude tent. Robin steekt gauw de houtkachel aan.
Ons laatste ontbijt in het mooie Oudtshoorn, hier hadden we heel graag wat langer willen blijven. Tijdens het ontbijt komt de wens van ons allen nat boven om olifanten te knuffelen. We hoorden gisteren van die gezellige familie dat dit ook kon in de buurt. Nu we er toch zijn moeten we toch die mogelijkheid maar pakken. In een razend tempo brengen we ons verder klaar gemaakt om te vertrekken. Net ietsjes later dan de bedoeling was kwamen we aan bij de spot waar de olifanten zouden moeten zijn. Ze waren net weg maar we mochten nog aansluiten. Er stonden 3 olifanten klaar om met iedereen op de foto te gaan. Eerst om de beurt een knuffel en daarna eten geven. Heel bijzonder om te doen. Ik probeer even voor het gemak te vergeten dat het wilde dieren zijn en dat dit natuurlijk niet helemaal vrijwillig is voor de dieren. Olifanten voelen heel ruw aan en hebben hele dikke haren om hun slurf zitten. Deze olifanten waren nog niet eens volgroeid. Nu waren ze al heel erg groot! Echt een geweldige ervaring.

Van daaruit verlieten we toch echt de mooie omgeving van Oudtshoorn om door te rijden naar Hermanus. Ook nu weer genoten we van de prachtigste uitzichten. De bergen zijn zo gigantisch groot!

Hermanus was heeft wel een lang stuk rijden. Voor het eerst dat ik het wel lang vond eigenlijk. 4 uur... voor het eerst ook dat ik een dutje in de auto heb gedaan.
Hermanus is een kust plaatsje wat bekend staat om de walvissen. De walvissen werpen hier hun jongen en gaan vervolgens weer terug naar de zuid pool. Ons guesthouse staat op een klif, het uitzicht is prachtig over de ruige oceaan. Na onze spullen gedropt te hebben wandelen we even rond. Adembenemend ook weer. Bij een uitkijkpost staan tientallen mensen naar de oceaan te kijken. Er is een walvis gezien. Inderdaad ergens in de verte zien we er weer eentje.

Voor we gaan eten nemen we even een kleine break in het guesthouse. In Hermanus kunnen we veilig over straat lopen wordt ons verteld. We lopen daarom ook naar een restaurantje wat ons wordt aangeraden. Een heel leuk tentje waar ze echt heel trots zijn op het eten wat ze maken en de producten die ze lokaal ingekocht hebben. Robin eet kreeft, ik forel en de meisjes proberen inktvis. We genieten allemaal.
De wijn smaakt ons ook heerlijk.

In ons guesthouse duiken we meteen het bed in want voor morgen is er een boottocht gepland vroeg in de ochtend.

Dag 18

6.45 uur de wekker is weer veel te vroeg. Na de wijn van gisteravond had ik vannacht best wel heel erg dorst. Niet dat ik te veel had gedronken, twee glaasjes maar, maar we drinken veel te weinig water eigenlijk. Zeker op een reisdag dan is het heel moeilijk om genoeg te drinken. Ik heb dan ook gewoon een glaasje water uit de kraan gedronken vannacht.
Ik heb geen buikpijn of wat dan ook gehad dus in dit geval kon het...

We ontbijten met het uitzicht over de oceaan. Eten wordt voor ons op tafel gezet en het is allemaal weer heerlijk.

De boot vertrekt om 9 uur vanuit een haventje in Hermanus. Ik houd niet zo van boten en zeker niet op open zee maar wie weet gaat het vandaag wel goed. Tess en ik gaan beneden zitten Robin en Demi bo ben op het dek. Daar kom ik al echt niet, daar wiebelt het nog meer.

We vertrekken met een man of 60 aan boord. Boot kan 85 op dus prima. Al een paar meter vanaf de kant merk ik dat ik minder relaxed ben als dat ik wil. Nergens aan denken!.... Tess pikt het wel op maar we proberen ergens anders over te praten. Na een kwartier zijn we op open zee. De eerste walvis wordt gezien. Alle mensen gaan aan de rechter kant staan. De boot gaat hierdoor naar de kant hellen. Ik laat Tess mee gaan maar oh nee ik kom daar zelf niet! Jakkes jakkes.... dit is niets voor mij. Even verderop is een paartje walvissen aan het paren en we kunnen heel dichtbij komen. Even ben ik mijn angst kwijt en schiet foto's maar dan komt er weer een hoge golf.... Bah! Gelukkig zijn Demi en Robin boven en maak ik Demi niet ook bang. Tess komt af en toe bij mij want ze vindt het zielig. Maar gelukkig kan ik af en toe even niet drenken aan doet golven naast wordt ik bevangen door de grootsheid van de walvissen. Wat zijn het eigenlijk lelijke beesten, maar zo gigantisch groot.
Ik ben blij als de anderhalf uur erop zitten. Maar ook blij dat ik wel ben gegaan en dat we dit met zn 4en hebben kunnen zien.

We verlaten het mooie Hermanus en rijen naar Betty's bay.....om de pinguïns te zien. Een heel ander dier in een gekke omgeving eigenlijk. Heel gek om dit beestjes hier op de rotsen te zien. De pinguïns lopen zo grappig, echt vermakelijk. Na de pinguïns rijden we langs weer zo een verschrikkelijk mooie route langs de kust. Bergen rechts van ons en de oceaan links van ons. Adembenemend. Het is even wat omrijden maar duur had ik echt niet willen missen. Gordon's bay heeft prachtige stranden en is een hele grote en luxe stad voor zover wij het hebben kunnen zien. Wij zijn vanaf het arme noorden naar het rijke zuiden ( of is het van oost naar west?) gereisd. Het is een heel groot verschil. Ook in de grotere steden ziet je nog wel armoe, maar zoals weer het in het noorden geven gezien of bijvoorbeeld de township van port Elizabeth. Daar was het veel viezer en armoedige, hier al weer ietsjes netter. Wij in Nederland kunnen nog niets bij zo een township voorstellen. Wat mogen wij in onze handjes knijpen dat wij in Nederland zijn geboren!

Stellenbosch is weer een hele andere stad. Hier bevinden zich universiteiten waardoor het meer een bruisende studentenstad is. Ik had gelezen over een oud winkeltje. Toevalligerwijs stopten we precies voor deze winkel toen weer de weg even wilden opzoeken. Heel leuk om binnen in " oom sammie se winkel" te zijn. Binnenin mochten we geen foto's maken. Veel oude spulletjes en hebbedingetjes. Ze hadden ook de spulletjes die ik nodig had. Komend weekend zijn er twee verjaardagen te vieren. Kado'tjes hebben we al lang mee. Maar ze moeten ook nog ingepakt worden. Gelukkig had Sammie ook inpakpapier!

Omdat t alweer na het middaguur was, was het weer tijd om te eten. We besluiten om naar een restaurantje te gaan en iets lichts te hebben. Het was vreselijk druk en het duurde wel een uur voor we onze bestelling hadden. Op zich langere dat het zo lang duurde want we wilden ook wel graag verder naar onze nieuwe acco. Na een veel te scherpe lunch (Jammer van al dat wachten) ging de reis verder. Het dorp uit naar ergens...20 km buiten het dorp bleek onze onderkomen te zijn. Tussen alle druiven velden in stond en engelsachtige boerderij. Heel mooi wit. Heel romantische. Een ouderwets uitziende jongeman het ons welkom. Hij ziet er stoffig uit maar ruikt ook erg muf. Wat dat aangaat past hij precies bij deze accommodatie. We krijgen een rondleiding in het hoofdgebouw. We mogen gebruik maken van de huiskamer daar waar een gigantische schouw staat met hard. Er is een gigantische tafel u de eetkamer met overal kroonluchters. Alles is heel oud, houten vloer, buffet kasten en verkleden. De geur die overal hangt is ook heel erg muf. Vervolgens gaan we door de mooie tuin maar het guesthouse. In de hal kijken we meteen de badkamer in. Prachtig! Een bad op pootjes! Alles ziet er netjes uit, een hele engelsachtige sfeer. De slaapkamer is ook donker met houten bedden, een donker kabinet en een heel oud houten bureau. Eigenlijk een fantastisch sfeerrijk geheel. Alleen die muffe geur vind ik niet prettig.

Het vervelende hier is dat we eet niet kunnen dineren en dat er u de buurt ook geen restaurants zijn. We besluiten dan alleen maar een kaasplankje te bestellen, wat wel kan. Robin rijd terug naar het dorp om nog wat eten in de winkel te kopen. Hij rijdt alleen wel eerst naar kaapstad om er dat achter te komen dat ie verkeerd is gereden. In plaats van binnen en uur terug te zijn duurde het 2,5 uur. Met een pizza achtig brood en een yoghurt komt hij uiteindelijk terug. Heerlijk bij een kaasplankje. Ach we hebben wat in onze buikjes.

De meisjes genieten even van de Wi-Fi en wij van een wijntje. Er komen drie Amerikanen bij ons zitten die in zuid Afrika aan het werk zijn. Gezellig...

Dag 19

Er waren twee bedden in onze kamer. Een groot tweepersoons en een kleinere tweepersoons. Nu hebben Tess en Robin beide wel wat ruimte nodig dus die hebben we samen in het grootste bed gelegd. Ik kan samen met Demi in de kleinere. Op zich gaat dat prima alleen dit bed had duidelijk al wat jaren dienst gedaan. Er zat een gaat in het matras. De nacht was niet al te best. Gelukkig hoefde we hier maar 1 nacht te slapen.

Het ontbijt hebben we in de grote eetkamer. Samen met andere gasten zitten we aan een hele lange tafel.

Dan is het tijd om te vertrekken. Stellenbosch is bekend om de wijn die hier vandaan komt. Er zijn heel veel druiven velden. Deze acco heen weer geplant speciaal voor het wijn proeven. Jammer dat onze acco dat zelf niet aanbood. Beyerskloof zit op 10 minuten rijden en schijnt een hele bekende wijnboer te zijn. Ach het is half elf in de vakantie laten we het gewoon doen. Een wijn proeverij. De meisjes hebben weer niets aan maar weer doen het lekker toch. Wel een spuug emmertje erbij voor Robin want hij moest weer rijden. Ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van de emmer met een aantal wijnen.
Best leuk om te doen, volgende keer alleen wat later op de dag!

We vervolgen onze reis door Franschhoek naar Kaapstad. Franschhoek is ook een mooi romantisch stadje. We zijn er niet meer gestopt ik was een beetje reismoe. Of misschien ook wel ongeduldig. We hebben eind van de middag afgesproken met Dallas en Ineke! Het kon mij niet snel genoeg gaan.

15.30 uur onze sluiten gekregen van het appartement. Uitzicht op de oceaan het op de tafel berg. Alleen die laatst is gehuld in de wolken...

Snel brengen we de koffers naar binnen, frissen ons wat op en springen weer in
de auto.

Wat een heerlijk weerzien! Eindelijk kennis maken met de mannen Dallas en Noah!
Lekker geborreld en uit eten geweest!

Dag 20

Ineke nodigde ons uit om bij hen te ontbijten wat we natuurlijk niet konden en wilden afslaan. Meer zn allen bereiden we het verjaardagsfeest voor. Fé en Noah vieren hun verjaardagen vandaag!

Gezellig de hele dag samen! Op een top genieten voor iedereen. Een drukte op zo'n zuid Afrikaans feestje. Heel bijzonder om mee te maken.
Als de gasten weg zijn ruimen we alles op een eten we kip.
We maken weer plannen voor morgen.... zo heerlijk dat dit kan!
================================